Melbourne en meer

25 januari 2017 - Melbourne, Australië

Inmiddels alweer ruim twee weken hier bij broerlief in Melbourne. Wat gaat de tijd snel! Gelukkig ben ik, na een aantal dagen belabberd te zijn van de jetlag, weer snel opgeknapt en ben ik op allerlei plekken geweest in de stad, parken, fietstochten gemaakt met en zonder Timon, musea bezocht, gewend aan rechts links kijken voordat ik oversteek en de spacende geluiden van de stoplichten als ze op groen springen, op rooftopbars geweest en langs de Yarrarivier gezworven, markten bezocht en 'thuis' gehangen. Dat was heel fijn aankomen, landen en wennen.

Inmiddels heb ik al afscheid genomen van Timon, die een aantal dagen in Serendip moest zijn voor veldwerk, en heb op aanbevelen van hem nog een prachtige wandeling gemaakt op Mount Dandenong gisteren. Het was een pittige reis van 2,5 uur, waarbij ik wel 5x moest overstappen, maar dubbel en dwars de inspanning waard!

Mijn laatste stuk traject, van onderaan de berg naar boven, stapte ik in bij buschauffeur Garry, een gepensioneerde Britse piloot, die 30 jaar geleden naar eigen zeggen onderweg was naar Canada maar sinds dien in Australië is gebleven, en het nooit tot Canada heeft gered. De lokale bus rijden doet hij voor z'n plezier. De man was ontzettend vriendelijk en liet mij in de bus, waar al een aantal passagiers zaten. Hij vertelde over de omgeving terwijl we al slingerend een steile weg naar boven reden. Daar waar ik moest zijn was niet langs zijn route maar hij zou wel even voor me om rijden. Halverwege stopte hij ergens en zei: dit moet je zien. Hij stapte uit de bus (met een aantal vragende blikken achterin van mede passagiers) en nam me mee naar een weiland, vertelde wat over het uitzicht en leek er zelf ook van te genieten. Terug in de bus was er een jongen op mijn plek voorin gaan zitten en Garry vroeg hem vriendelijk elders plaats te nemen, omdat ik alles moest zien vanaf de beste plek in de bus. Halverwege stapte nog een jongen in die met z'n pasje incheckte. Garry zei: hoeveel sta je nu in de min? Op het scan apparaat stond een bedrag van -$10,30 en de arme jongen liep rood aan en lvervolgens door naar achteren. Garry grijnsde, en zei: "I don't really care you know. I know this bloke, and i'm just messing with him. I like to embarris him".

Hij bleef nog even staan met de bus toen ik uitstapte, en zwaaide tot ik een hoek om was en de bus uit m'n blikveld verdween.

De wandeling van boven naar beneden was prachtig! Van bovenaf kon ik Melbourne zien liggen als een mierenhoopje aan het einde van een enorme, relatief kale, vlakte. De door Timon zorgvuldig uitgestippelde route leidde langs bloemenvelden de Jungle-achtige bossen in, dicht begroeid met varens, die over de smalle paadjes heen bogen als een kathedraal en verkoeling boden tussen de oneindig hoge bomen. Vrijwel de hele weg stroomde er een beekje langs het pad wat zo'n heerlijk geluid was en ik rook doorlopend een mengeling van verschillende geuren die me aan thee deden denken: jasmijn, chai en citroen. De meest prachtige vogels verrasten me die uit de bosjes links en rechts van me plotseling wegvlogen. Kleurrijk! Knal blauw met groen en rood. En niet te vergeten de gestoorde lach van de cookaburra, die vanaf een tak mijn boterham uit mijn hand staarde.

Nu klaar en ingepakt om morgen naar festival 1 te vertrekken: Rainbow Serpent. Niet alleen! Maar met Sascha, die ik ken van Cubaanse salsa in Amsterdam. Zij woont al een half jaar in Melbourne en gaat met al haar huisgenoten. Ik paste er nog bij in de bus! Heel veel zin hebbend hierin, en nog niet wetende wat en waar me mijn volgende reis brengt, neem ik voor nu even voor onbepaalde tijd afscheid en tot m'n volgende verslag!

veel liefs!

1. Mara:
    25 januari 2017
    jij valt van geluk nog eens van de trap! al die mazzeltjes.en met een biologische broer krijg je er een paar extra accentjes beleving bij, ben nu al benieuwd naar het vervolg...
    je energie lijkt inmiddels weer onstuitbaar.
    het is leeg in jeruzalem........
  2. Marijke:
    Hey lieve Karijn
    Sounds good! Leuk om zo een beetje met je mee op reis te zijn! Was vast fijn om zo te landen in een nieuwe wereld met twee weken brother-sister qualitytime. Nu verder alleen op avontuur, nou ja alleen... Eerst nog even met een bus vol! Geniet! Veel liefs uit Amsterdam van ons allen
  3. Els:
    25 januari 2017
    Geweldig Karijn. Ik voel bijna hoe je geniet van al het moois daar. Lees graag het vervolg. Liefs.
  4. Merel:
    25 januari 2017
    Wow die wandeling en ontmoeting met Garry klinkt echt geweldig, een veelbelovend begin! Super schattig dat hij stopt omdat je iets 'echt moet zien' :) Ik hoop dat je overwegend dit soort fijne mensen zal ontmoeten de komende tijd, maar als jij jouw positieve zelf uitstraalt naar de wereld zal je dat vast ook terugkrijgen (en als je dan toch een of andere pannenkoek tegenkomt dan ach, heb jij in ieder geval je best gedaan en reis je gewoon weer verder en laat je de stomme mensen ver achter je). Veel plezier op het festival en ik kijk ook uit naar je volgende verslag :) :) :)
  5. Carlijn:
    25 januari 2017
    Super leuk om te lezen Kar! Veel plezier op het festival en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal! X
  6. Esther:
    25 januari 2017
    heerlijk wakker worden met je verhalen.....da's de dag nog eens goed beginnen. Pluk het leven!! X
  7. A. de Jong:
    7 februari 2017
    Ha die Karijn,
    Wat een geweldige ervaring tot nu toe. Top dat je het zo fijn gehad hebt met en bij Timon.
    Inmiddels heb je ook weer een festival achter de rug.
    Zie met plezier je volgende verslag tegemoet.
    lieve groeten uit Kwadijk Ans.