vertrouwen is controle loslaten

6 juli 2018 - Heemstede, Nederland

Vanmorgen werd ik wakker met een paar flarden van gedachten, zoals iedere dag eigenlijk wel: hoe ging die laatste droom nou ook alweer? Was fijn gisteren op het strand. Straks maar eerst even bananen halen en dan tekenen.

Allemaal reflecties op het verleden en plannen voor de (nabije) toekomst. Meteen na die paar flarden werd ik me daar van bewust en dacht ik: ja maar hoe vóel ik me nu eigenlijk?
En opeens werd me klaar helder hoe je je energie van de dag bepaalt, hoe de dag begint en in welke hoedanigheid: eerst denken en daar komt een gevoel uit voort.
Ik spreek nu in de algemene vorm, voor degenen die zich hierin herkennen, maar vooral vanuit eigen ervaring bedoeld.

Meteen veranderde mijn gevoel ook, toen ik mij afvroeg hoe ik mij voelde. Zonder me te laten afleiden door gedachten. Puur en alleen voelen. Ja dat voelde wel goed! Warm, liefdevol, energiek. Laat nú die gedachten maar komen, op basis van dit gevoel, en niet omgekeerd. De start van deze dag had een andere lading gekregen, in positieve zin.

Ik merk steeds meer en meer, dankzij meditatie en dus continu bewustzijn, hoe 'wij' in de westerse wereld, leven met het idee dat gedachten de 'hoofdmodus' zijn. Daarnaast heb je nog emoties en 'luisteren naar je hart, je 'gevoel'. Voor veel mensen is dit maar een vaag begrip. Dat KOMT omdat onze gedachte ons veelal leiden (en ook misleiden). Wanneer je bewuster wordt, beleef je ook steeds meer dat je daadwerkelijk kunt afgaan op je gevoel, het luisteren naar je hart. Sterker nog: dit wordt belangrijker dan je gedachten. Die komen in omgekeerde volgorde, waardoor je niet meer geleid wordt, maar zélf leidt. Zo creëer je je eigen werkelijkheid, want je hebt er wel degelijk invloed op. En dat is eng! Vertrouwen op dat wat je doet, op basis van dat wat goed voelt, met veel onzekerheden in eerste instantie, omdat je gedachten daar vervolgens bij aan moeten sluiten en ze het er zeker niet altijd mee eens zijn. De onzekerheden zijn er, zeker, maar naar mate dit de nieuwe vorm van invulling wordt, een wijziging in het patroon van je geest, zie je dat het zich manifesteert in je leven. Zo worden die onzekerheden langzaam maar zeker minder, omdat je resultaat ziet. Grappig genoeg juist op een manier die je niet had verwacht, niet had zien aankomen, maar dat is juist het hele eieren eten. Als dat gebeurt wat wij verwachten, dan kun je het dus ook bedenken, maar het gaat dieper dan dat. Ik ben dit dus allemaal net pas aan het ontdekken. Door het pad dat ik bewandel, waar ik geen zekerheden heb wat inkomsten betreft, 'dwingt' het mij bijvoorbeeld ook weer naar geld te kijken en het belang daarvan.
Het is niet makkelijk, maar waarom zou ik kiezen voor makkelijk? Voor mij wordt het leven pas leerzaam en interessant wanneer je iedere dag weer voor een onbekend obstakel komt te staan. In eerste instantie lijkt het een obstakel, maar dat wordt het pas als je het zo bestempelt. Je kunt er nog van alles van maken.

Er zijn een aantal mensen (Gregg Braden, Joe Dispenza en Bruce Lipton, alle drie wetenschappers) die deze bewustwordingsschifting, om het maar even zo te noemen, zeer goed onder woorden kunnen brengen. Want ik ben natuurlijk niet de enige die hier zo mee bezig is. Er gebeuren allerlei dingen in de wereld die hier duidelijk op wijzen: het in elkaar storten van sytemen die tot nu toe altijd gewerkt hebben, maar hun waarde verliezen, om maar een voorbeeld te noemen.
Deze mannen kunnen de voor sommige nog 'vage begrippen' heel mooi uitdrukken en een brug slaan van de wetenschap naar spiritualiteit: dat deze twee onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, dat ze uit elkaar zijn gegroeid, maar dat nú de tijd daar is om informatieve kennis en innerlijke wijsheid door middel van ervaring en meditatie met elkaar te verweven. Het is van zulk groot belang, aangezien het onze huidige tijd compleet zal veranderen en mede daarmee onze hele geschiedenis. Die bewustwording die nu langzamerhand plaatsvindt wereldwijd, is voor ons een grote verandering waar vele misschien nog niet in geloven, niet aan willen toegeven of op een andere manier ontkennen. Toch is het alleen onze westerse wereld die dit alleen nog niet ziet. Vele oude culturen en beschavingen, wisten al lang van bewustzijn af, hoe je daar gebruik van kunt maken en doen dat dan ook al eeuwen lang. Zoals wij uitgaan van onze gedachten en ons brein dat ons leidt, zo zijn zij uitgegaan van bewustzijn als startpunt. Wanneer je dat doet ontdek je dat we zo veel in de hand hebben, hoe we onze eigen werkelijkheid kunnen creëren en dat dit in eerste instantie als hokus pokus lijkt, als een wonder of magisch, maar ook dit wordt een vorm van leven, een 'herprogrammering' waardoor onze nieuw verwonnen vaardigheden door middel van het gebruiken van bewustzijn in samenwerking met hoofd hart en emoties een vaardigheid wordt. Een techniek. Geen wonder.

Voor mensen die behoefte hebben aan bevestiging, wetenschappelijke bewijzen en helderheid: kijk en luister vooral naar deze drie mannen:

En nog veel meer als je googelt.

Liefs.

1. Floor:
    6 juli 2018
    Goed bezig, Karijn! Duidelijk verhaal! Goed beschreven!
  2. Els:
    6 juli 2018
    Mooi...hier hebben mensen wat aan.