Pijnloze Overpeinzingen: Over Pijn Zingen

21 juni 2018 - Heemstede, Nederland

Een perfecte stilte na een stevige windstoot maakt zich kenbaar. De wolken schuiven geruisloos over elkaar heen. Kerkklokken verbreken de stilte en maken het schouwspel van de dansende wolken als een plechtige opening voor iets dat staat te gebeuren. Een nieuw moment dient zich aan. Met een sprankelend enthousiasme van een kind dat de wereld aan het ontdekken is in mij, beleef ik ook de wereld om mij heen, als zijnde herboren. Wakker en open voor alles wat er om mij heen gebeurt, er mij niet eerder van bewust zijnde dat er altijd iets gebeurt, dat alles in een doorlopende stroom aan het veranderen is. Wat kan het leven dan mooi zijn!
Als je begint te ervaren en te beleven dat ook sombere momenten belevingen zijn, evenzeer als een moment van verrukking, wat staat er dan nog in de weg om ook hiervan te genieten? Ieder moment versmelt onopmerkelijk in het volgende en zo maakt de somberte weer plaats voor lichtvoetigheid. Zolang je dat niet in je achterhoofd maar in je hart houdt, is er plaats voor dankbaarheid naar al deze gewaarwordingen. Want een beleving wordt pas plezierig of onplezierig wanneer je er een oordeel aan vastplakt, wat wij als mens al snel geneigd zijn om te doen. Eigenlijk gaat dat al automatisch, totdat je ontdekt dat je eigen heer en meester bent over je geest en je wel degelijk daarin kunt sturen. En gekgenoeg dan tot de ontdekking komt dat je niet moet willen sturen, maar alleen hoeft te accepteren: door alles te nemen zoals het is. Zo wordt een harde plensbui niet meer vervelend, maar een verademing. Ja, ook als je er doorheen 'moet.' Want dan word je nat. En daarna kun je weer opdrogen. Voorbij scheurende motoren worden niet kribbig nabesproken, maar je glimlacht ze na, om de kinderlijke pret die de berijders er van beleven. Een eenzaam gevoel maakt plaats voor een comfortabel, krachtig en zelfverzekerd alleen zijn.
Iedere beleving wordt opnieuw op de weegschaal gelegd en opnieuw beoordeeld, maar dan zonder oordeel. Alleen geobserveerd dus eigenlijk, zonder er meteen van alles van te vinden. Dan ontstaat er een ruimte binnenin je, die plaatsmaakt voor een heel gelijkmatig, kalm en liefdevol gevoel voor dat wat je waarneemt.

Zo sta ik nu in het leven, en dat bevalt wel, zacht uitgedrukt. Want je krijgt er de wereld voor terug. Nee, nu komt er niet een stuk waarin ik jullie ga overtuigen om te gaan mediteren. Ik deel alleen graag hoe veel het mij brengt, en hoezeer ik dat iedereen gun! De overtuiging om het te gaan doen kan alleen vanuit intrinsieke motivatie komen.

De kauw 'Junior' waar ik op paste in Almelo (die ik 'Ra' noemde, naar de Egyptische zonnegod) was voor mij een bijzondere ervaring. Ik voelde zoveel liefde voor het beestje. Het was ongelofelijk om te zien hoeveel verschillende bewegingen en geluiden zij kon produceren en zelfs verschillende blikken kon geven, wat nog wel het meest aandoenlijk was, bijna menselijk. We beleefden dolle tijden, maar feit bleef dat ze na haar donderstenen weer terug in de kooi moest. Hier worstelde ik mee tot op het laatste moment; het ging zo tegen mijn gevoel in en dat maakte het erg lastig. Maar ik dacht wederom: het is zoals het is. En na een maand volgde er hoe dan ook een klein maar bovenal liefdevol afscheidsfeestje. De haan was niet van de partij. Die hield niet zo van feestjes. Wel van boksen, verdedigen en krabben. Zo hebben we allemaal onze eigenschappen.

Nu zit ik na een korte tussentijd in Purmerend, weer op het volgende adres in Heemstede. Een stuk minder druk: 3 katten. Geen strak schema met uitlaten, eten geven, kauw uit kooi laten, aandacht geven, boksen met de haan en het hele riedeltje weer van voor af aan, maar alleen wat aaien, kroelen en brokjes neerzetten. Allebei heel fijn, maar van een heel ander kaliber. Dat maakt deze periode voor mij zo interessant: ik verbind me steeds opnieuw met een huis, met de dieren en de omgeving, laat weer los en begin opnieuw. Heel mooi passend in mijn nieuw gevonden leefwijze.

Gister een duik genomen in de (koude!) zee, wat ik iedereen kan aanraden: Een enorm krachtige energie die je er voor terugkrijgt, het plotselinge besef dat je nog veel dieper kan inademen en een voor mij onbetwist gevoel van levenslust.

Liefs.

1. Els:
    22 juni 2018
    Bijzonder beschreven belevenissen van een bijzonder wijs mens. Dank lieve Karijn!
  2. Esther:
    24 juni 2018
    mooie ervaringen om te delen!! Luv