Albert Heijn XXS

12 juli 2018 - Heemstede, Nederland

Even zitten hoor, nadat ik het hele huis heb gepoetst.
Vandaag komt de bewoonster terug van vakantie en begeef ik mij na een innige knuffel met deze heerlijke katten weer 'on the road.'
Ik leer de mensen kennen door middel van hun huis, want ik ontmoet ze in het eggie maar twee keer.
Een huis zegt ontzettend veel over mensen: boeken (of geen), tv (of geen), wat er al dan niet aanwezig is in de keuken aan kookgerei (denk bij alles maar 'of geen' er achter vanaf hier), hoe schoon het is, wat voor dieren er leven en hoe die zich gedragen, de inrichting, foto's aan de muur, de tuin, hoe praktisch of slordig, enz.
Dit was een bijzonder prettig verblijf, hier in Heemstede en ik sluit hem schoon af:

al in Australië wilde ik een keer een week vasten. Niet eten, alleen drinken. Maar gezien ik toen heen en weer holde in een cafeetje waarin ik gevoelsmatig de enige werknemer was onder tropische omstandigheden, leek het mij beter dit wat uit te stellen.
Bij vasten wordt je hele lichaam gereinigd. Je kunt het ook doen om af te vallen, maar dat is niet mijn intentie. Het leek mij een mooie aanvulling op mijn meditaties en ik was nieuwsgierig naar wat het (psychisch) met mij zou doen.
Op dit moment heb ik nog anderhalve dag te gaan voordat ik weer 'opbouw.' Eerst bouw je drie dagen af zodat je lichaam gewend raakt aan minder voedsel, dan vast je zeven dagen (drinkt alleen groentesappen, water en thee) en vervolgens bouw je weer drie dagen op.
Ik heb nog nooit zo vaak aan eten gedacht de afgelopen week. Sinds januari eet ik alleen nog vegetarisch, maar de meest primaire hongergevoelens kwamen in mij naar boven waarbij verbazingwekkend genoeg ook veel vlees en vet eten. Dierlijke instincten bijna. Terwijl ik aan vlees en vet eten nu juist de afgelopen tijd geen behoefte meer heb,
Ik bleef mezelf toestaan alle gedachten en gevoelens te accepteren die voorbij kwamen, zolang ik maar niet zou gaan verlangen. Dat was toch wel even een uitdaging.
De eerste dag was het zwaarst: ik was op een klein festivalletje bij Ecodorp in Bergen en er kwam ontzettend veel lekker eten voorbij. En de geuren van verse wafels en koffie. Het knisperende geluid van de eerste hap van een broodje, waar iemand naast mij van genoot. Toch was ik blij met de afleiding. Ik draaide mijn verlangens om naar een genieten van anderen die genieten.
Vanaf dag twee, na een zeer misselijk wakker worden, ging het heel goed. Ik dacht nog vaak aan eten, maar het hongergevoel verdween altijd snel weer naar de achtergrond en ook werd ik mij steeds meer bewust van de hoeveelheid eten, de oneindige keuzes aan lekkernijen, hapjes, snacks en vooral het vanzelfsprekende idee van ons, dat het altijd maar overal te verkrijgen is. Die arme maag maakt overuren. Dus deze week vakantie zal mijn maag vast en zeker goed doen. Het is immers de eerste vakantie in bijna 31 jaar.

Ik merk dat ik gekgenoeg veel energie heb, heel helder van geest ben en verbaas me dat ik het zo lang zonder eten uithoud.
Maar nu ik nog maar 50 kilo weeg, ben ik ook wel weer blij te kunnen gaan eten. Mijn waardering voor eten is enorm gegroeid: de moeite, de energie, de verscheidenheid aan keuzes. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wanneer je bewuster eet, goed kauwt, geen andere dingen doet tijdens het eten, bewust bent van het hele proces dat er bij is komen kijken dat leidt tot het resultaat wat er op je bord ligt en de enorme dankbaarheid die daaruit voortvloeit.
En al die supermarkten, met rijen en rijen van hetzelfde product in verschillende variaties, merken en wijzen van bereiden, dat is toch wel een beetje een uit de hand gelopen verhaal, nietwaar? Albert Heijn XXL. Wat mij betreft gaan we naar een Albert Heijn XXS. Wat was er mis met de kruidenierswinkeltjes? Maar ik ben hier niet om te klagen: dat er een toename is aan biologische producten in reguliere supermarkten is voor mij wel weer een geruststelling en een bevestiging dat men over het algemeen meer en meer bewust in het leven staat

En dan bereid ik mij rustig aan weer voor op de volgende periode. Even terug naar paps en mams. Broer komt twee weken op vakantie, vanuit Australië, dus dan is het gezin weer even compleet!

Liefs

1. Esther:
    12 juli 2018
    fijn hè vasten.... ik heb het ook eens gedaan. Verbazend wekkend veel energie kreeg ik ervan!